IN FLAMES - RUSTED NAIL
View
In Flames - Where the dead ships dwell
View
In Flames - Sounds Of A Playground Fading
View
In Flames - Deliver us
View
IN FLAMES - THROUGH OBLIVION
View
In Flames - Sounds of a playground fading
View
In Flames - Deliver us
View
In Flames studio dairy episode #1
View
In Flames exklusivt på Gröna Lund
Read
In Flames nominated for two awards at P3 Guld
Read
In Flames has sold gold in Sweden
Read
In Flames on tour!
Read
In Flames nominated to TWO Rockbjörnar
Read
In Flames forced to cancel rest of the US tour
Read
In Flames to Hovet and Scandinavium in November
Read
In Flames signing sessions in Sweden
Read
In Flames - in the studio episode #5
Read
In Flames - In the studio Episode #4
Read
In Flames - Deliver us
Read
In Flames - In the studio Episode #3
Read
In Flames - In the studio Episode#2
Read
In Flames studio diary episode #1
Read
In Flames win seventh Bandit Rock Award
Read
IN FLAMES VS RAZZIA
Read

In Flames

"SIREN CHARMS" OUT SEPTEMBER 5TH 2014.


Biografi på svenska:
Det som inte dödar dig gör dig starkare. Måhända en av de stora klichéerna, men ovanligt påtagligt när det gäller In Flames och deras nya album ”Siren Charms”.
Att förlora en av de musikaliska motorerna i ett band innebär oftast en förpassning till bandkyrkogården för en evig vila bland övergivna karriärer och skäligen bortglömda sista album. Historien har dock bjudit på ett par välkända undantag som bevisat motsatsen - men frågan är om några har rest sig ur askan med sådan monumental styrka som In Flames? När gitarristen Jesper Strömblad hoppade av efter albumet A Sense of Purpose sjöng domedagsprofeterna högt om göteborgsbandets snara frånfälle.
Så blev det inte. I vad som närmast var en ren motreaktion levererade bandet sitt dittills starkaste album - Sounds of a Playground Fading - vilket sålde guld och toppade försäljningslistor hemma i Sverige och i Tyskland. Siren Charms, det första med Niclas Engelin som fast gitarrist i bandet, bekräftar storheten som antyddes med förra albumet; det här är ett band som tagit sitt gebit flera steg framåt och lämnat såväl imitatörer som belackare långt bakom sig.
Det första tecket på att man gått en annan väg än tidigare är valet av studio. Där man tidigare hållit sig på hemmaplan i Göteborg flyttade man hela operationen till Berlin och anrika Hansa Ton Studios. I lokalerna på Köthener Strasse har artister som Iggy Pop, David Bowie, U2 och Killing Joke producerat några av rockhistoriens mest mytomspunna klassiker, och det är ingen överdrift att påstå att historien sitter i väggarna. Här slog sig bandet till ro med producenten Roberto Laghi och sångproducenten Danne Bergstrand. På Hansa finns sedan flera år också svenske teknikern Michael Ilbert baserad, som fick uppdraget att mixa albumet efter att Örjan Örnkloo återigen bidragit med sina karaktäristiska programmeringar och syntar. Både Gelotte och Fridén är övertygade om att valet av miljö påverkat ljudbild och resultat. Alla detaljer, stora som små, samspelar och har gett de 11 nya låtarna en mörkare klang och ton. En svärta och sorg i atmosfären som alla som gått hem onyktra genom ett regnigt Kreuzberg klockan fyra på morgonen kan känna igen sig i.
Om ”Sounds of a Playground fading” tog över tre månader att färdigställa gav bandet sig själva sex veckor för att spela in Siren Charms. Med sig hade de en ”påse riff” och en handfull låtstrukturer att utgå ifrån. Metoden innebar en självpåtagen press för att ge kreativiteten extra näring, och var ett vågat drag. Det förde också med sig att Björn Gelotte och Anders Fridén fick samarbeta på ett helt annat sätt som låtskrivare. Tidigare hade Björns kärlek till klassisk rock och Anders experimentella ådra gett upphov till långa diskussioner där tongångarna gått höga; ”du borde tänka så här! Nej, DU borde tänka så HÄR!”. Med den korta tiden i studion blev de tvungna att dra nytta av varandras olikheter och de olika infallsvinklarnas styrkor.
Daniel Svensson, trummis i bandet, fick låtarna enkelt programmerade på en demo och satte sin prägel på grunderna. Givet de intrikata och högintensiva trummorna på albumet skulle man gissa att han spelat låtarna i månader, men det handlar ofta om förstatagningar levererade med laserskarp precision. Fridén och Gelotte talar sig varma om Svensson som en av världens främsta trummisar som inte gör mycket väsen av sig (”han går inte omkring och gör reklam för trumhandskar direkt”) men som levererar felfritt såväl live som i studion. Tillsammans med basisten Peter Iwers har bandet ett fundament stabilt nog att bygga Burj Khalifa på.
Fridén fick dock betala ett högt pris för den hårda tidspressen och kreativa stressen. Strax efter han återvänt till Sverige sa kroppen ifrån och han gick in i väggen med alla symptom som hör till utbrändhet. Direkt efter arbetet i studion tog arbetet på den egna skivetiketten Razzia Notes vid, utan någon chans till återhämtning, vare sig mentalt eller fysiskt. Inställningen att ”det här har jag alltid gjort; turnerat och spelat in” tog till slut ut sin rätt, och han fann sig själv utslagen hemma. När Anders berättar om kraschen idag kan han med distans se erfarenheten som nyttig; insikten om att man måste lyssna på kroppens signaler och stänga av ett tag. Framförallt är han glad över vissheten att han tagit arbetet med inspelningarna så långt det kan gå. Resultatet har blivit ett album som beskriver precis var In Flames är 2014.
En av de största skillnaderna mot tidigare album kommer också från Anders Fridéns håll. Där han tidigare blandat sina vokalinsatser med growl och skrik är i princip hela Siren Charms ömtålig och öppen i sången. Det är en vokalist som blottar strupen och låter lyssnaren komma närmare än man tidigare gjort. Det är intimt, emotionellt och starkt. Albumtiteln syftar på de kvinnliga väsen som lockade sjömän till sig i den grekiska mytologin med sin skönsång, bara för att se deras skepp krossas mot klipporna och sjunka. En historia som går igen i albumets samtliga texter, och går att applicera på många aspekter av människors drift att berusa sig, underkasta sig lockelse. Det är fascinerande betraktelser av hur långt vi är beredda att gå för att uppnå de tillstånden.
Siren Charms befäster In Flames position som ett metalband som aldrig står still, och det är tveklöst ett band som fortsätter ta risker, tänja gränser och utmana sig själva lika mycket som sin omgivning. Att inte motgångarna lyckats döda bandet vet vi - frågan är om In Flames någonsin varit så starka?

 

On Tour

Check out In Flames' website for more information.

Back