Mörkrets hastighet profile picture

Mörkrets hastighet

Tomas Andersson Wij

Release date: 2014-10-15

Credits:

En gång till ska gatorna ropa

TAW: Piano och sång

Text och musik av TAW

Producerad av TAW

Inspelad i Kexfabriken

och mixad i Fashion Police Studios av Sven Johansson

En vän i Malmö

TAW: Piano och kör

Peter Morén: Elgitarr

Tomas Hallonsten: Orgel

Magnus Olsson: Trummor

Text och musik av TAW

Producerad av Tobias Fröberg

Inspelad av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Mixad av Pelle Gunnerfeldt i Ingrid Studios

Födelsedag

Emil Svanängen: Tolvsträngad akustisk gitarr, basklarinett, vibrafon, synt, piano, kör och slagverk

Johannes Berglund: Bas och piano

Malin Ståhlberg: Kör

Magnus Olsson: Trummor

Text av TAW

Musik av TAW, Andreas Mattsson och Tobias Fröberg

Producerad av Emil Svanängen och Johannes Berglund

Inspelad av Emil Svanängen i Bam-a-lam! och av Johannes Berglund i Whitehorse Productions

Mixad i av Johannes Berglund i Whitehorse Productions

Gå rakt fram och över husen

TAW: Tolvsträngad akustisk gitarr

Peter Morén: Tolvsträngad akustisk gitarr, elgitarr och bas

Tomas Hallonsten: Piano, synt och trumpet

Tobias Fröberg: Synt

Magnus Olsson: Trummor och slagverk

Sven Johansson: Synt och slagverk

Text och musik: TAW

Producerad av Tobias Fröberg och TAW

Inspelad och mixad av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Långsamma dagar i Stockholm

Tomas Hallonsten: Piano

Johan Berthling: Kontrabas

Per Eklund: Slagverk

Erik Arvinder & Friends: Stråkar

Text och musik av TAW

Producerad av TAW

Inspelad i Fashion Police Studios av Sven Johansson

Stråkar inspelade av Willem Bleeker i X-Level Studios

Stråkarrangemang skriver och dirigerat av Erik Arvinder

Mixad av Pelle Gunnerfeldt

Mitt barnsliga leende

TAW: Akustisk gitarr

Johan Norberg: Akustisk gitarr och mandolin

Erik Arvinder & Friends: Stråkar

Text och musik av TAW

Producerad av TAW

Inspelad av Johan Norberg i Krubaston

och av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Stråkar inspelade av Willem Bleeker i X-Level Studios

Stråkarrangemang skriver och dirigerat av Erik Arvinder

Mixad av Pelle Gunnerfeldt

Mörkrets hastighet

Jesper Nordenström: Piano

Per Eklund: Trummor och slagverk

Tomas Hallonsten: Synt, trumpet och piano

Per Texas Johansson: Basklarinett

Text av TAW

Musik av TAW och Andreas Mattsson

Producerad av TAW

Inspelad av Simon Nordberg i Stureparken Studio

och av Sven Johansson i Faschion Police Studios

Mixad av Sven Johansson i Fashion Police Studio

Orden i vinden

TAW: Nylonsträngad gitarr och kör

Tomas Hallonsten: Piano, orgel och synt

Tobias Fröberg: Bas

Magnus Olsson: Slagverk

Per Eklund: Trummor, slagverk och kör

Björn Hallberg: Kör

Text och musik av TAW

Producerad av Tobias Fröberg och TAW

Inspelad av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Mixad av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Santa Monica

Text av TAW

Musik av TAW och Andreas Mattsson

Producerad av Tobias Fröberg

Inspelad av Sven Johansson i Fashion Police Studios

Stråkar inspelade av Willem Bleeker i X-Level Studios

Stråkarrangemang skrivet och dirigerat av Erik Arvinder

Mixad av Pelle Gunnerfeldt i Ingrid Studios

Sångerna

Andreas Mattsson: Akustisk gitarr och kör

Johan Berthling: Kontrabas

Tomas Hallonsten: Piano, synt och trumpet

Per Texas Johansson: Basklarinett

Text av TAW

Musik av Andreas Mattsson

Producerad av Johan Berthling

Mixad av Pelle Gunnerfeldt i Ingrid Studios









Tracks

En gång till ska gatorna ropa
Santa Monica
Mitt barnsliga leende
Gå rakt fram och över husen
Långsamma dagar i Stockholm
Födelsedag
Sångerna
Ikväll har du en vän i Malmö
Orden i vinden
Nu dör en sjöman

About

Mörkrets hastighet är inspelad i en källarstudio på Kungstensgatan i Stockholm. Den ser inte mycket ut för världen, men ägaren - en musikälskande IT-miljonär - har fyllt studiorummen med Hifi-klenoder och anställt en ung, begåvad tekniker som kan grejerna. Det analoga mixerbordet byggdes till Pink Floyds The Wall-inspelning. U47-mikrofoner och Pultec-equalizers kommer från den klassiska Colombiastudion i New York. Det passar Tomas Andersson Wij perfekt. Hans varma och dynamiska sound har aldrig låtit bättre.

Men bra ljud är förstås helt ointressant utan bra råmaterial. Till den här skivan har TAW skrivit några av sina mest omedelbara låtar, som popdängan Gå rakt fram och över husen (med Peter Morén från Peter Bjorn & John på gitarr), förstasingeln Santa Monica (musiken skriven ihop med Andreas Mattsson) med sitt skönt, slöa västkustsväng och Mitt barnsliga leende, som kunde ha spelats in av Barbro Hörberg eller Olle Adolphson. Men här finns också de långa, episka sånger vi förknippar med TAW, som nyckellåten Orden i vinden, med en melodihook i Bon Iver-klass.

Tomas Andersson Wij, som nyligen köpte idolen Olle Adolphsons efterlämnade Blüthner-flygel, har låtit gitarren hänga i större utsträckning än tidigare. Att flera av de nya låtarna är skrivna på piano har bidragit till den rikt färgade klangen på skivan. Stråkarrangemangen är stora och romantiska. Arrangören Erik Arvinder kallade in 27 man, mer än dubbelt så många som förra gången. Stråkarna möter blåset - de mörka valthornen, trombonerna och basklarinetterna - och skapar skivans filmiska stämning. Allra tydligast i Långsamma dagar i Stockholm, en fåordig novellfilm om en helt vanlig dag med ett barn efter en skilsmässa, som ändå blir till något storslaget.

Mörkrets hastighet handlar om ett år präglat av uppbrott. Vi får följa med från en vinter till nästa. "Ett skitår år är slut och huden kring hjärtat är tunn", som det heter i slutlåten Nu dör en sjöman. Textförfattaren Tomas Andersson Wij har sällan varit så här enkelt och precis: "Långsamma dagar i Stockholm/ensam med ett barn/Vi kommer hem/vi äter jag somnar/i soffan framför Peter Pan" (Långsamma dagar i Stockholm). Det är som att det lilla livet, med sina vardagsbestyr och trötta kvällar, har tvingat språket att bli mer konkret. Ändå blir det aldrig diskbänksrealism. Den flygande, poetiska stil som är Tomas Andersson Wijs är intakt. 

Här finns ämnen som sällan avverkas inom ramarna för rockmusik. Som att berätta för en fyraåring att pappa ska flytta: "Vi sitter på sängen med våran son/och förklarar så enkelt vi någonsin kan/men inga ord/kan skydda oss nu/och ingenting vet vi om hur det tog" (Orden i vinden). Om att vakna ensam på sin 42-årsdag och se "de små familjerna gå förbi här på gatan/som vi en gång/promenader mellan gungor och fik/när vår lägenhet kändes trång" (Födelsedag). Om förälderns otillräcklighetskänslor: "Jag önskar jag hade lite mer att ge/att jag kunde något mer än det här" (Långsamma dagar i Stockholm). Men också om den lättnad och kraft som finns i ett uppbrott: "Det vore lögn att säga/att allting är bättre nu/Men det var nåt som släppte/när jag gick itu" (Ikväll har du en vän i Malmö).

Om Mörkrets hastighet är TAW:s textmässigt mest sammanhållna album så är den desto mer varierad musikaliskt. För första gången i sin karriär har han anlitat flera producenter och tekniker. Tobias Fröberg (Ane Brun), Emil Svanängen (a.k.a. Loney Dear), Johannes Berglund (Jenny Wilson) och Johan Berthling (Weeping Willows) har fått välja låtar att producera. Endast två av sångerna har TAW valt att producera helt själv.

Med det här upplägget skulle man kunna tro att mer fokus har lagts på de enskilda låtarna än på helheten. Kanske är det så, men Tomas Andersson Wij är och förblir en utpräglad albumartist. Hans skivor är brev till publiken, brev som tar ungefär 40 minuter att läsa. Mörkrets hastighet är inget undantag.

Den som följt honom sedan debuten med Ebeneser 1998 vet att han alltid har ryckt i dörrar för att hitta in i sin musikaliska tradition från nya håll. Han har bytt producenter, skrivit ihop med andra och inte alltid gjort det så lätt för sig. Trots publikens och kritikernas jubel över Romantiken samlar han inte samma team när det är dags för nästa skiva. Han har aldrig gjort så. Att bjuda in flera producenter (mer regel än undantag inom hiphop och dansmusik men ovanligare bland singer-songwriters) känns därför som ett logiskt steg för en artist som alltid vill gå vidare. Som Tomas själv formulerade det i en intervju: "Det finns ju så många briljanta människor att jobba med, hur skulle jag kunna låta bli?"